وبلاگ کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) بهارستان

توضیحاتی درباره کتابخانه و نیز نحوه خدمات رسانی آن

باسلام ... ورود شما را به وبلاگ کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) بهارستان خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

کتاب «غرش رعد» به خاطرات «عبدالحمید نجفی» می‌پردازد. خلبانی که دارنده مقام دوم بیشترین پرواز برون‌مرزی در دوران دفاع مقدس است.

کتاب «غرش رعد» نوشته محمد معما به تازگی به چاپ دوم رسید. این کتاب اثر قدردانی‌ شده در همایش پنجم اندیشه و قلم ارتش است.کتاب «غرش رعد»؛ ماجرای خلبانی که بیشترین پرواز را در دفاع مقدس داشت

این کتاب به خاطرات «عبدالحمید نجفی» یکی از خلبان‌های دوران دفاع مقدس می‌پردازد که در ایالات متحده آمریکا دوره آموزشی خود را گذرانده بود. وی یکی از خلبان‌های هواپیمای F5 است، که رتبه دوم ثبت رکورد پروازهای برون‌مرزی را با ۱۳۲ پرواز در دوران دفاع مقدس پس از شهید اردستانی در کارنامه دارد. نجفی، از خلبانان ثابت قرارگاه رعد در دوران دفاع مقدس بود و توانست موفق به دریافت مدال فتح در سال ۶۹ از دستان مقام معظم رهبری شود.

درصفحه 169 کتاب «غرش رعد» و در مطلبی با عنوان « پایگاه ناصریه در گرد و غبار» می‌خوانیم: «صبح زود بریفینگ نهایی انجام شد و رأس ساعت هشت و نیم صبح پنجشنبه نوزدهم آذرماه(1360) با دو فروند اف 5 ئی به قصد بمبارن پایگاه ناصریه از باند پروازی پایگاه امیدیه به پرواز درآمدیم. قرار بود با حداقل سرعت حدود 360 نات پرواز کنیم.

تازه پرواز کرده بودیم که به نادری گفتم: «فکر کنم در محاسبه سوخت مصرفی اشتباه کرده‌ایم. بهتر است بالاتر پرواز کنیم تا سوخت کمتر مصرف شود.» حدود ساعت نه صبح، در حوالی مرز طوفان شن شدیدی درگرفت. به همین علت مجبور شدیم ارتفاع را بیشتر کنیم که همین مساله احتمال شناسایی شدن ما توسط هواپیماهای گشتی عراقی را بیشتر می‌کرد، ولی خوشبختانه از آنها خبری نبود. به‌رغم شلیک متعدد پدافند به پایگاه ناصریه رسیدیم و با اینکه هدف را درست نمی‌دیدیم تأسیسات پایگاه را پیدا کردیم و دقیقاً‌ بمب‌ها را در آنجا رها کردیم.

پدافند بی‌هدف ولی به‌شدت شلیک می‌کرد! سریع به سمت مرز گردش کردیم و از مهلکه دور شدیم. نزدیک مرز متوجه اتمام سوخت هواپیمایم شدم. بنابراین باز هم کمی ارتفاع گرفتم، به‌طوری که روی شهر اهواز حدود 20000 پا ارتفاع داشتم. چون شماره دو بودم و باید خودم را با شماره یک هماهنگ می‌کردم،‌ بیشتر سوخت مصرف می‌کردم. با این بنزین بیشتر از پنج دقیقه نمی‌توانستم پرواز کنم که باند پایگاه امیدیه نمایان شد و به سلامت به زمین نشستیم. دو سه روز بعد خبر دادند بستان آزاد شده است و به ما هم گفتند که به پایگاه وحدتی برگردیم و ما صبح یکشنبه بیست و دوم آذرماه به پایگاه چهارم شکاری مراجعه کردیم. تا پایان آزادسازی بستان نیروی هوایی و هوانیروز تعدادی هواپیما از دست دادند،‌ ولی آزادی بستان که مرکز خوش‌گذرانی عراقی‌ها شده بود ارزشش را داشت.»

ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 شهريور 1394برچسب:کتابخانه عمومی امام خمینی بهارستان اصفهان,کتب دفاع مقدس,

] [ 16:40 ] [ کتابدار ]

[ ]

در روزهای آغازین سال 83 کتابی راهی بازار شد با نام "زندانی فاو" که می توان آن را نقطه شروع حرکتی بدیع و جسورانه دانست.
در زندانی فاو به مرور خاطرات یک شهروند عراقی می پردازیم که او را نه زور سرنیزه که حسی ناسیونالیستی به جبهه های جنگ کشانده. "عماد زعلان الکنعانی" سربازی است که از دیدگاهش، جبهه ایرانی ها را زیر نظر دارد و آتش توپخانه را بر سر دشمن هدایت می کند. او به قول خودش آمده تا انتقامش را از مجوسها که ما باشیم بگیرد. این تازی تندرو در شهر خود صحنه هایی را از بمباران جنگنده های ایرانی دیده که او را مکلف به انتقام کرده و تا پای جان برای کشتن عجمهای آتش پرست بر سر این تکلیف می ماند.
این افکار به همراه شور و احساس جوانی، از الکنعانی که تا آن روز محصلی ساده بود، سربازی می سازد که سر بلندی و استقلال کشور، بلکه دنیای عرب را در پیروزی نظامی ببینید و جز این نیندیشد.
این اثر در حیطه ناگفته های جنگ اثری بحث برانگیز و قابل تأمل است. چرا که تا به حال هیچ یک از اسراء دشمن تا این حد واقع نگاری و واقع گویی نکرده است.
الکنعانی در این میان حرفی تازه می زند. او آنقدر به حقیقت وفادار است که حتی از بازگو کردن کشتن ایرانی ها در سرزمینی که اسیر آنها است ابایی ندارد.
وقایع در کتاب زندانی فاو پی در پی و بی وقفه حادث می شوند. آنقدر که به خواننده مجالی برای تازه کردن نفس نمی دهند.
هنگامی که رزمندگان کشور عزیزمان، آبهای خروشان و سنگین اروند را پشت سر گذاشتند و در آن سوی رودخانه پای به ساحل جزیره فاو نهادند، الکنعانی در سنگرش باقی ماند تا از دست ایرانیان فرار نکرده باشد و به نظر خودش چنین ننگی در پیشینه و خاطراتش به ثبت نرسد. اما او به تنهایی کاری جز پنهان شدن نمی توانست انجام دهد و در مقابل یورش بی امان سپاه ایران چیزی جز کشته ها و زخمی ها از یگان کوچک آنها باقی نمی ماند.
الکنعانی شاید زودتر از بقیه متوجه رخنه ایرانی ها در مواضع و استحکامات خط فاو می شود. اما وقتی می خواهد این مهم را به عقب گزارش کند، در می یابد که سیم های تلفن صحرایی قطع شده و این نشان دهنده آن است که ایرانی ها از مواضع آنها گذشته اند.
در آن شب وحشت انگیز او در میان نخلها و نیزارها پنهان می شود تا سپیده صبح بدمد اما ایرانی ها میان او و دیگر همرزمانش فاصله می اندازند و عملاً، الکنعانی هیچ وقت نمی تواند خود را به عقبه عراق برساند.

ادامه مطلب

[ پنج شنبه 19 شهريور 1394برچسب:کتابخانه عمومی امام خمینی بهارستان اصفهان,کتب دفاع مقدس,

] [ 10:19 ] [ کتابدار ]

[ ]

چکیده: جامعه ما جامعه اي است كه بر ارزش هاي اسلامي و آموزه هاي قرآني و تعاليم اهل بيت عليهم السلام بنيان گرفته و از سوي ديگر دانش روان شناسي امروزي، ارائه دهنده راهكارهايي است براي بهتر زيستن كه در قالب مهارتهاي زندگي تعريف ميشود.

اثر حاضر كه به قلم يكي از روان شناسان كشور تأليف شده تلاشي است كه با پيوند دادن اين تعاليم حيات بخش الهي و علم روانشناسي به ارائه ي راهكارهاي بهتر زيستن پرداخته و اثر برگزيده دومين جشنواره ي كتاب سال رضوي در حوزه دين نيز بوده است. در اين اثر انديشه و سيره علمي و عملي امام رضا عليه السلام در عرصه هايي چون مهارت هاي ذهني- شناختي و مهارتهاي ارتباطي – اجتماعي و مهارتهاي خانوادگي- تربيتي بررسي شده است. خواننده در اين كتاب با نمونه هايي از مهارت هاي زندگي در سيره ي اهل بيت به ويژه امام رضا عليه السلام آشنا خواهد شد. بهره گيري از آيات قرآن كريم، ارجاع به منابع حديثي در استخراج احاديث رضوي و ديگر روايات معصومين عليهم السلام و نيز تنظيم نمايه هايي چون نمايه ي احاديث رضوي، نمايه ي رجالي و نمايه ي اصطلاحات مهارت هاي زندگي از ويژگي هاي اين اثر است. نگارنده بعد از ذكر مفاهيم و كليات مهارت‌هاي زندگي و جايگاه آن در دين اسلام و سيرة امام رضا عليه السلام، مهارت‌هاي خودآگاهي و كنترل و مديريت نيازها و توانايي‌هاي فردي را بيان مي‌كند. وي در ادامه، ضمن تشريح مهارت تصميم‌گيري و حل مسأله، روش‌هاي رشد تفكر خلاّق و انتقادي را توضيح مي‌دهد و سيرة امام رضا عليه السلام را در كسب اين مهارت‌ها و انجام آن‌ها بيان مي‌نمايد.

[ سه شنبه 27 مرداد 1394برچسب:کتابخانه عمومی امام خمینی بهارستان اصفهان,نقد کتاب,